Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000 km
Stacja kolejowa Gogolin
36
4,600 km
Przystanek kolejowy Krapkowice Otmęt (nie istnieje)
3
5,070 km
Kładka pieszo-rowerowa (rz. Odra / Krapkowice) (d. most kolejowy)
8
6,184 km
Stacja kolejowa Krapkowice (nieczynna)
19
8,977 km
Przystanek kolejowy Steblów (nie istnieje)
12,110 km
Przystanek kolejowy Łowkowice (nie istnieje)
4
15,122 km
Przystanek kolejowy Strzeleczki (dawny)
8
19,611 km
Przystanek kolejowy Zielina (nie istnieje)
4
22,050 km
Przystanek kolejowy Moszna (nie istnieje)
3
23,867 km
Przystanek kolejowy Łącznik (nie istnieje)
3
26,252 km
Przystanek kolejowy Krobusz (nie istnieje)
4
31,146 km
Stacja kolejowa Biała Prudnicka (dawna)
15
35,258 km
Przystanek kolejowy Józefówek (nie istnieje)
1
38,604 km
Przystanek kolejowy Lubrza (dawny)
4
41,658 km
Stacja kolejowa Prudnik
19
 
 
 
 
  ID: 6776391

Linia kolejowa nr 306 (Gogolin -) Krapkowice - Prudnik

Neustadt-Gogoliner-Eisenbahn (NGE), Gogolinka



Budowa
1896, 2016
Likwidacja
1945, 1991, 1997, 2007
 
Po wejściu w życie Ustawy o kolejkach i bocznicach prywatnych w 1892 r. prywatny kapitał zaczął nasycać sieć kolejową w lokalne połączenia. W roku 1892 po dłuższych pertraktacjach ustalono trasę linii łączącej Prudnik z Gogolinem przez Krapkowice o długości 40 km. Intencją budowy linii było uzyskanie dostępu do dwóch magistralnych linii kolejowych budowanych/zarządzanych przez Kolej Górnośląską, tj. Magistrali Podsudeckiej z Legnicy przez Prudnik do Kędzierzyna i Gliwic (1876 r. - na południu) i ...
Po wejściu w życie Ustawy o kolejkach i bocznicach prywatnych w 1892 r. prywatny kapitał zaczął nasycać sieć kolejową w lokalne połączenia. W roku 1892 po dłuższych pertraktacjach ustalono trasę linii łączącej Prudnik z Gogolinem przez Krapkowice o długości 40 km. Intencją budowy linii było uzyskanie dostępu do dwóch magistralnych linii kolejowych budowanych/zarządzanych przez Kolej Górnośląską, tj. Magistrali Podsudeckiej z Legnicy przez Prudnik do Kędzierzyna i Gliwic (1876 r. - na południu) i kolei z Opola do Kędzierzyna i Raciborza przez Gogolin (1845 r. - na północy). 7 października 1895 r. zawiązała się z inicjatywy magnata kolejowego z Berlina - Friedricha Lenza spółka Kolei Prudnicko-Gogolińskiej (NGE - Neustadt-Gogoliner Eisenbahn-Gesellschaft). Udziałowcem spółki byli m.in. Franz Hubert Tiele-Winckler, pan na zamku w Mosznej. Kapitał spółki wynosił 3 mln marek. Na początku roku 1896 rozpoczęła się budowa linii. Koncesję na budowę i obsługę przewozów uzyskała firma Lenz & Co. Zarząd i warsztaty ulokowano w Białej. W pierwszym etapie zbudowano odcinek do Białej, który otwarto 22 października 1896 r., a całą linię 4 grudnia 1896 r. Kolejka nie posiadała ani w Prudniku, ani w Gogolinie swoich "małych dworców" Już w dzień po uroczystym otwarciu NGE rozpoczęła regularne przewozy. Początkowo tabor spółki składał się jedynie z trzech lokomotyw T3 produkcji szczecińskiej firmy Vulcan oraz kilkunastu wagonów, szybko jednak się rozrastał, w miarę jak rosło zapotrzebowanie i dochody. Przez pierwsze cztery miesiące kursowały jedynie dwie pary pociągów dziennie, ale już w rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 maja 1897 roku figurowało siedem kursów, z tym że cztery pociągi jeździły tylko na odcinku Biała - Prudnik, a jedynie trzy pozostałe pokonywały całą trasę z Prudnika do Gogolina. Od samego początku główną działalnością NGE i źródłem jej dochodów, były przewozy towarowe (cement z Gogolina, cukier z Białej, papier z Krapkowic, płody rolne z Prudnika), realizowane nie tylko lokalnie. Średniodzienne przewozy towarów były wysokie jak na śląskie kolejki i wynosiły 100 wagonów dziennie. Niemieckie ustawodawstwo kolejowe gwarantowało wszystkim przewoźnikom prawo do korzystania z sieci kolejowych na równych zasadach. Tak więc NGE mogła za odpowiednią opłatą korzystać, poprzez węzły kolejowe w Gogolinie i Prudniku, z linii kolejowych w całym kraju. W 1909 roku pojawił się pomysł przedłużenia linii przez Wierzbiec, Głuchołazy, Pokrzywną do Zlatych Hor, co dawałoby spółce połączenie z siecią kolejową Austro-Węgier. Z powodu wybuchu I wojny światowej pomysł ten nie doczekał się realizacji. Podobnie jak nieco późniejsza ciekawa inicjatywa – budowa linii kolejowej z Nysy do Głogówka przez Białą, dzięki której te dwa ostatnie miasteczka zostałyby węzłami kolejowymi. Pomysł ten pokrzyżował kryzys ekonomiczny końca lat dwudziestych. Okres I wojny światowej był Kolei Prudnicko – Gogolińskiej czasem prosperity gdyż pobierano opłaty za częsty przerzut wojska, jednak poważny cios przyszedł w 2,5 roku po jej zakończeniu, wraz z wybuchem III powstania śląskiego. Już na samym jego początku, w nocy z 2 na 3 maja 1921 roku, polscy powstańcy dokonali serii zamachów bombowych na mosty kolejowe na Odrze wyłączając je na ponad rok. W 1935 r. Spółka zatrudniała 121 osób personelu. posiadała 5 parowozów, 15 wagonów osobowych, 4 wagony pocztowe i 48 wagonów towarowych. 22 stycznia 1945 roku z Krapkowic odjechał ostatni pociąg do Prudnika. Następnego dnia niemieccy saperzy wysadzili most kolejowy na Odrze. 24 stycznia Rosjanie stali już na wschodnim brzegu rzeki, zaś dwa miesiące później opanowali cały obszar, na którym znajdowała się linia NGE. Większość taboru kolejowego spółki jeszcze w 1944 roku została zmobilizowana na potrzeby armii. Pozostała część odjechała wraz z ewakuowaną ludnością i materiałami do Kotliny Kłodzkiej i dalej w głąb Niemiec. Wysadzony most na Odrze został odbudowany dopiero w 1964 r. - wcześniej kursowały tylko pociągi Gogolin-Otmęt i Krapkowice-Prudnik. Kolej zwana Gogolinką obsługiwała głównie dojazdy do pracy w Krapkowicach (zakłady metalowe, papiernia, fabryka butów w Otmęcie). Liczba par pociągów nie przekraczała 6 na dobę, do tego dochodziły 3-4 krótkie relacje z Gogolina do Krapkowic. W ostatnim rozkładzie jazdy widniały już tylko 2 pociągi na dobę. Obsługę prowadziły spalinowozy SP/SU42 z dwoma wagonami Bh. Kursy pasażerskie zawieszono od 1 października 1991 r. Od 1 stycznia 1994 r. wstrzymano ruch pociągów towarowych pomiędzy Białą a Prudnikiem. Użytkowano jedynie północną część linii, gdzie do 1997 r. z bocznicy korzystało w Krapkowicach wojsko (składnica amunicji) i papiernia. W lipcu 1997 r. katastrofalna powódź skutkowała zerwaniem mostu na Odrze i pogrzebaniem szans na remont linii. W latach 2006/2007 fizycznie zlikwidowano tory z Gogolina do Krapkowic, a na pozostałym, ponad 30 km odcinku ubywało rozkradanego toru. W 2009 r. ubytki sięgały już 3,3 km. W 2013 r. rozpoczął się remont 36 km toru z Krapkowic do Prudnika zlecony przez MON na potrzeby składu amunicji w Krapkowicach Nowym Budzie. Remont kosztował 36 mln zł i realizowała go SKANSKA do połowy 2016 r. Linia jest przystosowana tylko do ruchu towarowego, nie przygotowano peronów do obsługi podróżnych. Z uwagi na zastrzeżenia co do wykonawstwa linia nie jest jeszcze odebrana technicznie (stan na wrzesień 2017 r.) i nie kursują tu pociągi. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) na linii nr 306. Kilometraż liczony od Gogolina. W nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Prudnika. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Gogolin, st., km 0,000 (km 41,61)
- , Krapkowice Otmęt, po., km 4,600 (km 37,10)
- , Krapkowice, poł., km 6,184 (km 35,41)
- , Steblów, po., km 8,977 (km 32,66)
- , Łowkowice, po., km 12,110 (km 29,55)
- , Strzeleczki, po., km 15,122 (km 26,54)
- , Zielina, po., km 19,611 (km 22,05)
- , Moszna, po., km 22,050 (km 19,63)
- , Łącznik, po., km 23,867 (km 17,79)
- , Krobusz, po., km 26,252 (km 15,40)
- , Biała Prudnicka, poł., km 31,146 (km 10,51)
- , Józefówek, po., km 35,258 (km 6,40)
- , Lubrza, po., km 38,604 (km 3,05)
- , Prudnik, st., km 41,558 (km 0,00)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1930
    komentarze: 1
    Parowóz dla "Gogolinki" Nr 101 - tendrzak na parę nasyconą, dwucylindrowy, ...
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 2
    Moszna - gospoda i linia kolejowa - pociąg na prywatnej linii ...
  • Data: 1991-09-27
    komentarze: 2
    Dworzec na kilka dni przed likwidacją połączeń pasażerskich (1.10.1991). ...
  • Data: 1991-09-27
    komentarze: 0
    Przystanek na kilka dni przed likwidacją połączeń pasażerskich ...
  • Data: 1991-09-27
    komentarze: 0
    Widok z ostatniego wagonu na most w kierunku Krapkowic-Otmętu. ...
  • Data: 2015-06-09
    komentarze: 1
    Przejazd drogowy na linii kolejowej Gogolin - Prudnik. W oddali ...
  • Data: 2015-06-09
    komentarze: 0
    Przejazd drogowy na linii kolejowej Gogolin - Prudnik. W oddali ...
  • Data: 2017-05-20
    komentarze: 0
    Pociąg specjalny OPOLSKIE ZAKAMARKI dojeżdża od Krapkowic do Mosznej. ...
  • Data: 2017-05-20
    komentarze: 0
    Pociąg specjalny OPOLSKIE ZAKAMARKI opuścił Białą i zmierza w ...
  • Data: 2017-05-20
    komentarze: 0
    Pociąg specjalny OPOLSKIE ZAKAMARKI na trasie - ostatnie kilometry ...
  • Data: 2017-09-10
    komentarze: 0
    Przebieg linii kolejowej w Mosznej, poprowadzonej równolegle do ...
  • Data: 2017-09-10
    komentarze: 4
    Przejazd kolejowy i przepust w km 22,1 linii kolejowej nr 309 ...
  • Data: 2017-09-10
    komentarze: 0
    Widok z dawnego przystanku w Zielinie na zabudowania wsi Kujawy ...

Linia kolejowa nr 306 (Gogolin -) Krapkowice - Prudnik na innych fotografiach
  • 2013